031-36614176 - 09135586466
اصفهان، چهارباغ بالا، خیابان نیکبخت، ساختمان اداری نیکبخت، طبقه 6 واحد 308

اوتیسم

انواع بیماری اوتیسم چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

ختلال طیف اتیسم(اوتیسم) چسیت؟ اختلال طیف اتیسم(اوتیسم) نوعی اختلال رشدی عصبی است که بر مهارتها و رفتارهای ارتباطی فرد تاثیر می گذارد.علائم اختلال اتیسم(اوتیسم) از خفیف تا شدید متغییر است که همین امر تعامل فرد با دیگران را به نسبت دشوار می سازد.اکنون اتیسم،اختلال طیف اتیسم(اوتیسم) نامیده می گردد. این تغییر در نام و اصطلاحات در سال 2013 اتفاق افتاد که انجمن روانپزشکان امریکا کتابچه راهنمای تشخیص خود را به روز نمود.این کتابچه، راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی نامیده می شود.متخصصان بهداشت ،پزشکان و روانشناسان از این راهنما در جهت تشخیص مراجعان خود استفاده می کنند.از این رو dsm5 دستور العمل های جدیدی برای طبقه بندی اختلال طیف اتیسم(اوتیسم) ارائه نموده که بر اساس سطح است و جایگزین سایر اختلالات رشدی عصبی که علائم اختلال طیف اتیسم(اوتیسم) را دارند گردیده مانند سندروم اسپرگر ،رت وNOS . سه سطح وجود دارد که هرسطح بر اساس نیاز به پشتیبانی که کودک دریافت می کند و توانمندی های او طبقه بندی می گردد. بر اساس فرمت استانداردی که dsm5 برای متخصصان مشخص نموده است برای تعین سطح اختلال طیف اتیسم(اوتیسم) پزشکان و روانشناسان بایستی دو مورد را در نظر بگیرند: الف- توانایی ارتباطات اجتماعی کودک ب- رفتار ها و علایق محدود و تکراری هرچه سطح پایین تر باشد کودک به پشتیبانی کمتری نیاز پیدا می کند.به عنوان مثال افراد مبتلا به اختلال طیف اتیسم(اوتیسم) سطح یک علائم خفیف تری دارند و ممکن است نیاز به پشتیبانی کمتری داشته باشد.مبتلایان به اختلال طیف اتیسم(اوتیسم) سطح 2 و3 علائم متوسط تا شدید داشته و نیاز به پشتیبانی به مراتب بیشتری داشته باشند. اگرچه dsm توضیحات دقیقی را درمورد طیف اتیسم(اوتیسم) ارائه می کند اما این توضیحات کامل نیستند و هیچگونه راهنمایی در مورد نوع خاص پشتیبانی که ممکن است کودک نیاز داشته باشد ارائه نمی کند. و البته برخی افراد نیز به وضوح در هیچکدام از این 3 سطح قرار نمی گیرند و از طرفی نیز اختلال طیف اتیسم(اوتیسم) ممکن است با گذر زمان تغییر یافته و ممکن است شدید تر گردد. اختلال طیف اتیسم(اوتیسم) سطح یک افراد مبتلا به اختلال طیف اتیسم(اوتیسم)سطح یک که به آن اتیسم(اوتیسم)خفیف نیز گفته می شود مهارتهای ارتباطی وتعاملی قابل توجهی با دیگران دارند.این کودکان می توانند گفتگو کنند اما در باقی ماندن و ادامه دادن شوخی ها یا استعاره ها دچار مشکلاتی اند. در این سطح این کودکان می توانند دوستیابی کنند و برای خود دوستانی داشته باشند. بر اساس dsm5 افرادی که در این سطح تشخیص داده می شوند و برچسب سطح یک را دریافت می کنند نیاز به حمایت دارند. علائم اختلال طیف اتیسم(اوتیسم) سطح یک علاقه کم به تعامل یا فعالیتهای اجتماعی. در شروع تعاملات اجتماعی مانند صحبت کردن دچار دشواری هایی هستند. به طور معمول این کودکان می توانند با دیگران تعامل برقرار کنند اما در حفظ و ادامه یک مکالمه عادی دچار مشکل می گردند و نیاز به تلاش دارند و یا به عبارت دیگر فرد مبتلا در سطح یک به طور کامل می تواند با جمله صحبت کند اما تلاشهای او برای ادامه دادن یک مکالمه ناموفق است.این گفتار در برخی مواقع به صورت رباتیک مشاهده می گردد. نشانه های بارزی از مشکلات در برقرای ارتباط وجود دارد. وجود مشکلاتی در سازگاری با تغییرات در رفتار و یا زندگی روزمره. مشکل در برنامه ریزی و سازمان دهی که به تئوری همدلی و سیتسم سازی در مبتلایان به اتیسم مشهور است. برقراری تماس چشمی محدود. دورنما برای این افراد از اصطلاح اتیسم عملکرد بالا و یا (HFA) نیز استفاده می کنند که عبارتی غیر رسمی است ونمی توان منبع علمی مشخصی برای این عبارت یافت و یا اینکه برخی از افراد که احتمالا از دانش پایینی در زمینه اختلال طیف اتیسم(اوتیسم) برخوردارند و یا به معیار های قدیمی تشخیص اختلال طیف اتیسم(اوتیسم) استناد می کنند از اصطلاح سندروم آسپرگر استفاده می کنند که با سیستم طبقه بندی جدید اختلال طیف اتیسم(اوتیسم) مطابقت ندارد. در حدود 10 درصد از مبتلایان به اتیسم(اوتیسم) دارای مهارتهای خاص هستند که به آنها می توان ساونت یا نابغه اطلاق نمود. مانند نقشی که داستین هافمن در مرد بارانی ایفا می نمود و و به عنوان یک بزرگسال اتیستیک مهارت خاصی در محاسبات عددی داشت. این افراد دارای نبوغ در مواردی خاص هستند.و البته نمی توان به طور قطع عنوان نمود که این 10 درصد فرد نابغه تماما در سطح یک اختلال طیف اتیسم(اوتیسم) قرار دارند.برای مثال نوابغ اتیستیکی وجود دارند که برای نشان دادن توانمندی های خود دائما به کنفرانس ها وسمینار ها یا دانشگاههای مختلف در امریکا و اروپا دعوت می گردند و این افراد می توانند با توانایی چشمگیری نبوغ خود را به دیگران معرفی کنند اما همین فرد بایستی والدینشان بند کفش ها یا کرواتشان را ببندند.یکی از این نوابغ به خاطر اینکه چراغ کلید اسانسور هتل اقامتشان قرمز رنگ بود نه آبی رنگ در روز معارفه خود درگیر با رفتارهای تکراری شدیدی شده و نتوانسته بود تمام مدت در سمینار باقی بماند.اما افراد مبتلا به اختلال طیف اتیسم(اوتیسم) سطح یک اغلب در کیفیت بالایی از زندگی و با پشتیبانی کم باقی می مانند . این حمایت برای انها معمولا به صورت رفتار درمانی یا بازی درمانی صورت می گیرد.هردوی این رویکردها می توانند به پیشرفت مهارتهای اجتماعی و ارتباطی کمک کنند.رفتار درمانی همچنین می تواندبه رشد رفتارهای مثبتی که ممکن است به طور طبیعی ایجاد نشود کمک کند.برای این کودکان می توانید از رویکرد درمانی TEACCH استفاده کنید. این رویکرد درمانی-آموزشی طیف اتیسم(اوتیسم) می تواند به استقلال و خود انگیختگی فرد مبتلا به طیف اتیسم(اوتیسم) کمک فراوانی کند و به همین خاطر است که اکنون این رویکرد در کشور آمریکا برای کودکان سطح یک بیشتر مورد استقبال قرار گرفته است.این رویکرد ساختمند می تواند کودک اتیستیک را برای رفتن به مدرسه آماده کند و پس از سنین مدرسه نیز به کودک اتیستیک سطح یک سیستمی دارای ساخت برای انجام امور روزمره ارائه می کند.در کنار تمام این رویکرد ها و روشهای درمانی طیف اتیسم(اوتیسم) می توانید از رویکرد ABA و دنور نیز به نحو موثر کمک بگیرید.اما مراقب باشید که در این رویکرد خود انگیختگی و استقلال فردی کودک اتیستیک را نیز تامین کنید چراکه این شرط اصلی برای پیشرفت کودک اتیستیک سطح 1 است. این کودکان تقریبا از نظر عملکرد شناختی در زمان تحصیل مشکلی نداشته و به راحتی می توانند مدارج تحصیلی را رد کنند اما از نظر رفتاری این سطح دارای مشکلات فراوانی اند. برای نمونه یکی از مددجویانی که همیشه برای دریافت مشاوره به مرکز مراجعه می نمودند کودک اتیستیک سطح یکی داشتند که همیشه از عملکرد شناختی او راضی بودند. این کودک همیشه شاگرد اول مدرسه بود و بدون نیاز به مربی همراه که در آن زمان برای کودکان اتیستیک در اصفهان مرسوم بود به مدرسه می رفت و می توانست تمام فعالیتها و تکالیف خود را انجام دهد.اما در کنار این موفقیت تحصیلی تحسین برانگیز،مشکلات رفتاری و اجتماعی عملکرد او را در مدرسه و خانه تحت الشعاع قرار می داد.او ممکن بود با دیگران درگیر شود،ممکن بود حرفهایی را سرکلاس بزند که موجب برخورد معلم با او می شد و در محیط خانه نیز بلوغ برای او دردسر ساز شده بود و این عوامل بود که این کودک اتیستیک سطح 1 را نیازمند پشتیبانی حرفه ای مرکز می کرد تا بتواند از این مشکلات گذر کند و خود را با شرایط سازگار سازد. اختلال طیف اتیسم(اوتیسم) سطح2 dsm5 خاطر نشان می کند افراد مبتلا به اختلال طیف اتیسم(اوتیسم) سطح 2 یا اتیسم(اوتیسم)متوسط نیاز به پشتیبانی قابل توجهی دارند. علائم مرتبط با این سطح شامل فقدان شدید مهارتهای ارتباطی کلامی و غیر کلامی است که تقریبا در تمام امور روزمره این افراد تاثیر گذار است و روند زندگی را برای آنان دشوار تر می سازد. علائم اختلال طیف اتیسم(اوتیسم) سطح 2 وجود مشکلات در تقابل با تغییر روال امور روزمره و محیط. عدم مهارت قابل توجه در ارتباط کلامی و غیر کلامی. تاخیر در رشد کلامی را می توان با تاخیر در گفتار در مراحل رشد به وضوح مشاهده نمود. مشکلات رفتاری به حدی قابل مشاهده است که گاه به گاه برای همراهان قابل مشاهده است. پاسخ و واکنش غیرمعمول یا تعدیل یافته به نشانه های اجتماعی ،ارتباطات یا تعاملات. در این کودکان آسیبهای اجتماعی با وجود پشتیبانی همچنان وجود دارد. مشکل عدیده در سازگاری با تغییر. ارتباط برقرار نمودن با استفاده از جملات و عبارات خیلی خیلی ساده. علایق خاص و محدود. درو نما افراد مبتلا به اختلال طیف اتیسم(اوتیسم) سطح2 به طور کلی نیاز به حمایت بیشتری دارند چراکه انها حتی با دریافت پشتیبانی هم در سازگاری با تغییرات مشکلات فراوانی دارند. برای مبتلایان به این سطح انواع روشهای درمان اتیسم می توانند کمک کننده باشد.به عنوان مثال یکی از بهترین گزینه ها برای این سطح یکپارچگی حسی است زیرا این درمان به انها کمک می کند که چگونه با ورودی های حسی روبرو گردند مانند: بوهای نا مطبوع صداهای بلند یا آزارنده پریشانی در اثر محرکات دیداری نور های چشمک زن کار درمانی برای افراد در این سطح بسیار سودمند است چراکه این نوع درمان به انها کمک می کند تا برای انجام کاراهای روزمره اماده تر گردند.گفتار درمانی نیز میتواند به این کودکان برای برقراری ارتباطی پایاتر و پویا تر کمک کند.اما کودک اتیستیک سطح 2 پیش از تمام نیازهای درمانی نیازمند برطرف نمودن آشفتگی های حسی خود است به همین خاطر در کشور های پیشرفته در زمینه درمان اتیسم در ابتدا این کودکان را در برنامه های حسی قرار می دهند.موسیقی درمانی و بازی درمانی نیز می تواند در کنار رویکرد ABA به این کودکان کمک کند. اختلال طیف اتیسم(اوتیسم) سطح 3 این شدید ترین سطح اختلال طیف اتیسم(اوتیسم) است و به همین خاطر به آن اتیسم(اوتیسم)شدید نیز گفته می گردد. بر اساس dsm5 افراد مبتلا در این سطح نیاز به پشتیبانی اساسی و فراوان در تمام امور روزمره در زندگی خود دارند.علاوه بر عدم وجود مهارتهای ارتباطی شدید در مبتلایان به اختلال طیف اتیسم(اوتیسم) سطح 3 رفتارهای تکراری و محدود نیز در این افراد نمایان است.رفتار های تکراری به رفتار ها،فعالیتها یا گفتار هایی اشاره دارد که بارها و بارها تکرار می گردند.و رفتار های محدود کننده رفتار هایی هستند که فرد را از دنیای اطرف خود دور می کند و می تواند شامل عدم سازگاری با تغییر و محدودیت در علایق باشد. علائم اختلال طیف اتیسم(اوتیسم) سطح 3 فقدان مهارتهای ارتباطی و کلامی و غیر کلامی به صورت کاملا بارز. تمایل بسیار کم به مشارکتهای اجتماعی و تعامل با دیگران. مشکل در تغییر دادن رفتار ها. دشواری فراوان در تقابل با تغییرات غیر منتظره در امور روز مره یا در محیط پیرامون. بهم ریختگی یا مشکلات شدید در مقابل تغییر دادن توجه و تمرکزبر موردی خاص. کودک در سطح 3 برای ارتباط کلامی از تک کلمه ها استفاده می کند. دور نما افراد مبتلا به اختلال طیف اتیسم(اوتیسم) سطح 3 معمولا نیازمند درمان پیوسته و فشرده دارند که بر موضوعات مختلفی از جمله بر ارتباط و رفتار متمرکز است.با اینکه هیچ دارویی برای درمان اختلال طیف اتیسم(اوتیسم) به طور خاص تاکنون شناخته نشده است این کودکان در اکثر موارد به دارو درمانی نیاز مبرم خواهند داشت تا علائم و اختلالات همراه افسردگی یا توجه و تمرکز را بهبود دهد. این افراد به یک پشتیبان دائم برای بدست آوردن مهارتهای اساسی نیاز مندند تا بتوانند به صورت موثر در مدرسه و یا خانه عمل کنند. دکتر کارن گیل و آرون کاندولا به صورت خلاصه این سه سطح را به این شیوه تفسیر می کنند که : فرد دارای اختلال طیف اتیسم(اوتیسم) سطح 1 برای اختلال در عملکرد اجتماعی دچار مشکل است ونیازمند پشتیبانی است. فرد دارای اختلال طیف اتیسم(اوتیسم) سطح 2 علاوه بر مورد بالا برای رفتار های محدود کننده و تکراری نیز نیازمند پشتیبانی است. فرد دارای اختلال طیف اتیسم(اوتیسم) سطح 3 علاوه بر موارد بالا برای زندگی روزمره و عادی خود نیز نیازمند پشتیبانی است. علایم مشترک در هر 3 سطح اختلال طیف اتیسم(اوتیسم) موارد گفته شده در بالا علائم اختلال طیف اتیسم(اوتیسم) را به تفکیک توضیح می دهد. اما مبتلایان به اختلال اتیسم در برخی علائم اشتراکاتی دارند که در هر سطح با میزان متفاوت مشاهده می گردد.انواع اختلال طیف اتیسم اوتیسم علایم اجتماعی مشکل در شروع و ادامه گفتگو پاسخ و واکنش نادرست به دیگران امتناع از تماس چشمی عدم درک و واکنش نادرست به هیجانات دیگران عدم درک دیدگاهای دیگران که به تئوری ذهن مشهور است. عدم توجه مشترک نبود یا محدودیت در ارتباط چشمی علایم رفتاری رفتار های تکراری مانند تکان خوردن ها،مسیر طی کردن های تکراری،گفتار های تکراری فاصله گرفتن از دیگران داشتن علایق وسواس گونه در موضوعات خاص داشتن مهارتهای خاص برای مثال در زمینه ریاضیات یا موسیقی عدم توانایی در کنار آمدن با تغییرات روزمره علاقه مندی به قسمتهای خاصی از یک شی مانند چرخای یک کاشین یا قطعه های لگو اختلال در پردازش حسی اختلال خواب

IQو هوش مبتلایان به اوتیسم در چه حدی است؟

هوشبهر کودکان اتیستیک براساس هوشبهر یا IQ : دشوار است که بتوان میزان هوشبهر هر سطح اختلال طیف اتیسم(اوتیسم) را مشخص نمود چراکه معیار های هر دسته بندی تقریبا با همدیگر متفاوت است اما با این حال با مطالعه مقالات و پژوهشهای صورت گرفته در کشور آمریکا می توان به یک دسته بندی غیر رسمی دست یافت.به گفته اتیسم اسپیک و به نقل از CDC در کشور آمریکا 31 درصد مبتلایان به اختلال طیف اتیسم(اوتیسم) دارای ناتوانی ذهنی اند یعنی ضریب هوشی پایینتر از 70 دارند که می توان افراد قرار گرفته در این دسته را در سطح3 در نظر گرفت. در حدود 25 درصد در محدوده مرزی یعنی هوشبهری بین 71 تا 85 قرار دارند که می توان این دسته را در سطح 2 قرار داد و در حدود 44 درصد از این کودکان نمرات هوشبهری در حد متوسط تا بالاتر از حد متوسط را داراند یعنی بالای 85 درصد که می توان این دسته را در سطح 1 قرار داد.ولی این داده های آماری بر اساس جامعه و ابزار سنجش و طبقه بندی میتواند متفاوت باشد. برای نمونه بر اساس تحقیقات و در مقاله ای که چرمن و همکاران در سال 2011 منتشر نموده اند به شکل دیگری میزان پراکندگی هوشبهر در اختلال طیف اتیسم(اوتیسم) مشخص گردیده است. این پژوهشگران اعلام نموده اند که در جامعه 75 نفری انها 16 درصد ناتوانی ذهنی داشتند یعنی هوشبهری پایینتر از 50 داشته اند28 درصد هوش متوسط داشته اند یعنی هوشبهری میان 85 تا 115 داشته اند و تنها 3 درصد باهوش بوده و هوشبهری بالاتر از 115 داشته اند.از طرفی ممکن است کودکی به دلیل وجود اضطراب در زمان انجام تست ها و یا در کل در تمام فرایند های شناختی عملکردی پایینتر از توان خود را نشان دهد که این امر را می توان در کودکان اتیستیک نیز مشاهده نمود و این کودک ممکن است با هوشبهری خوب در سطح 2 قرار گیرد.به همین خاطر و به دلیل اصول علم روانشناسی و روانسنجی و با شناختی که از اختلال طیف اتیسم(اوتیسم) به وجود امده نمی توان به سادگی ارتباط منطقی و با استدلال و مستندی میان دسته بندی هوشبهر و IQ و سطوح اختلال طیف اتیسم(اوتیسم) برقرار نمود. در پایان،این علائم می تواند در تمام سطوح اختلال طیف اتیسم(اوتیسم) مشترک باشد در افرادی کمتر ودر افرادی بیشتر.اما علائم اختلال طیف اتیسم(اوتیسم) را نمی توان به صورت سیاه یا سفید و یا همه یا هیچ مشاهده نمود.برخی افراد اتیستیک هستند که نمی توان به راحتی در یک سطح مشخص آنها را قرار داد چراکه ممکن است هم علائم گروه سطح یک و هم علائم سطح 3 را نشان دهند. هر فردی ممکن است طیفی از این علائم را نشان دهد و توسط متخصصین اختلال طیف اتیسم(اوتیسم) فرد در نزدیکترین طبقه قرار می گیرد.

برای تشخیص اختلال اوتیسم در نوزادمان و یا کودکمان چه کار کنیم؟

تست دقیق ADI-R برای تشخیص اتیسم(اوتیسم) تست ADI-R به عنوان یکی از سه تست دارای استاندارد طلایی در تشخیص اتیسم(اوتیسم) شناخته می گردد و مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها این تست را به عنوان یکی از دقیق ترین تستهای مورد توجه متخصصان در تشخیص اتیسم(اوتیسم) معرفی می کند.و این تست می تواند به والدین در پاسخ به سوالاتی در مورد اختلالات همراه اتیسم مانند بیش فعالی ،نقایص شناختی و یا سطح بندی اختلال اتیسم پاسخ هایی قاطع داشته باشد. تست دقیق ADI-R برای تشخیص اتیسم(اوتیسم) از آنجا که اتیسم(اوتیسم) طیف وسیعی از رفتار ها را در بر می گیرد و به دلیل همپوشی بعضی از این رفتار ها میان اختلال طیف اتیسم(اوتیسم) با سایر اختلالات رشدی و هوشی و همچنین شناخت این اختلال نورلوژیک از روی علائم رفتاری، امر تشخیص در این اختلال دشوارگردیده است به همین علت متخصصان روانپزشک و پژوهشگران اتیسم(اوتیسم) به دنبال ضرورت تشخیص دقیق این اختلال در پی تحقیقات جدید خود از میان آزمونهای طراحی شده برای غربال و تشخیص اتیسم(اوتیسم) ، آزمونهای SCQ،ADI-R وADUS را به عنوان سه آزمون استاندارد طلایی در تشخیص اتیسم(اوتیسم) انتخاب نمودند. این 3 آزمون به دنبال یکدیگر بهترین و معتبر ترین و دقیق ترین تشخیص را برای تفکیک کودکان طیف اتیسم(اوتیسم) با سایر اختلالات رشدی و هوشی دارند . در حال حاضر دو آزمون SCQ و ADI-R برای اولین بار در کشور توسط متخصص این حیطه جناب آقای دکتر سید علی صمدی، متخصص برجسته اتیسم(اوتیسم) آموزش داده شده است و مرکزاتیسم اردیبهشت به عنوان تنها و اولین مرکز در استان اصفهان مجوز اجرای این آزمون به صورت تخصصی را دارا می باشد. برای آگاهی بیشتر در زمینه علائم اختلال اتیسم مطالعه مقاله اتیسم و عدم ارتباط چشمی در نوزادی را پیشنهاد می کنیم. آزمون ADI-R یکی از پرکاربرد ترین آزمونها برای شناسایی و تشخیص اتیسم(اوتیسم) است که در قالب مصاحبه ای ساخت دار اجرا می گردد و شامل گفتگو با والد یا مراقب کودک است. این گفتگو با سوالاتی در مورد تاریخچه رشدی و توصیف رفتارهای فعلی مراجع شروع می گردد و سطح شناخت و توانایی زبانی و حرکتی فرد را مورد ارزیابی قرار می دهد .تقریبا تمامی موارد این آزمون، رفتار مراجع را در دو بازه زمانی حال حاضر و گذشته مورد سنجش قرار می دهد. این آزمون برای کودکان 2 ساله یا افراد با سن عقلی بیش از 18 ماه قابل اجرا است و برخلاف برخی آزمونهای تشخیصی در این طیف (مانند گارس)برای سنین بالاتر نیز اجرا می گردد. با توجه به وجود رفتارهای مشترک میان کودکان اتیسم(اوتیسم) سطح2 و سطح3 با سایر اختلالات رشدی و هوشی مانند عقب ماندگی ذهنی ،ADHD ، عدم یکپارچگی حسی و.....این آزمون به راحتی قادر به تفکیک افراد طیف اتیسم(اوتیسم) از اختلالات دیگر می باشد. برای آگاهی بیشتر در زمینه علائم اختلال اتیسم مطالعه مقاله اتیسم و رفتار های تکرارری و کلیشه ای را پیشنهاد می کنیم. نکات بارز و متفاوت آزمون ADI-R CDC(مرکز کنترل و پیشگیری بیماری های امریکا) ابزار تشخیصی ADI-R را به عنوان یکی از بهترین ابزارهای تشخیص اتیسم(اوتیسم) معرفی کرده است. تست ADI-R به عنوان یکی از آزمونهایی طلایی تشخیص، به روانپزشک این اطمینان را می دهد که تمامی حیطه های DSM-5 مورد ارزیابی قرار گرفته است و اینکه کودک در کدامیک از انواع سطوح اختلال طیف اتیسم(اوتیسم) قرار می گیرد. این آزمون یک ابزار تشخیصی و در عین حال تنها آزمونی است که با مشخص کردن وجود نقص در حیطه های مختلف براساس آن می توان پروتکل درمانی برای فرد نوشت. زمان اجرای این آزمون ممکن است 90 تا 120 دقیقه و یاشاید بیشتر به طول بیانجامد و این نشان دهنده دقت بالای آزمون و تحلیل و تفسیر دقیق گفته های والد در مورد رفتار کودک می باشد. به دلیل بررسی دقیق تر این آزمون در مورد رفتار های فرد در دو مقطع زمانی گذشته و حال می توان از این آزمون برای تفکیک رفتارهای خود انگیخته فرد از رفتارهای اکتسابی استفاده کرد. این آزمون، برای تمامی مراجعین دارای گفتار یا فاقد گفتار یا افرادی که در سن مشخصی گفتار خود را از دست داده اند، قابل اجرا است و به دلیل دقت بالای آزمون، سطح مهارت و رشد زبانی فرد را قبل و بعد از پسرفت گفتار مشخص می کند. متخصصان اعصاب و روان و روان پزشکان گرامی استان اصفهان می توانند به دلیل مدت زمان بالای اجرای این آزمون، جهت انجام این تست، مراجعین خود را به مرکز فصل نو واقع در خیابان نیکبخت معرفی نمایند و کارشناسان ما در اولین فرصت با انجام آن، نتایج تست (تفسیر و تحلیل داده های آزمون را بر اساس حیطه های DSM-5 )را در اختیار شما اساتید گرانقدر قرار خواهند داد. لازم به ذکر است از دیگر آزمونهایی که در مرکز مشاوره و خانواده فصل نو مراجعین از خدمات آن استفاده می کنند می توان به آزمونهای گارس-ASQ وMCHAT اشاره نمود.در ضمن والدین گرامی می توانند با مراجعه به سامانه غربالگری اختلال اتیسم و در مرحله نخست با استفاده از چکلیست HIVA و سپس با استفاده از تست گارس که توسط متخصصین دوره دیده سازمان بهزیستی انجام می پذیرد کودک خود را مورد سنجش قرار دهند.