031-36614176 - 09135586466
اصفهان، چهارباغ بالا، خیابان نیکبخت، ساختمان اداری نیکبخت، طبقه 6 واحد 308

کودک و ویروس کرونا

مسابقه برای کودکانمان در زمان قرنطینه خانگی و ویروس کرونا

یکی از شایع ترین اختلالات مزمن دوران کودکی «بیش فعالی» است به طوری که در حدود ۳ تا ۷ درصد کودکان سنین مدرسه دیده میشود . نسبت این اختلال در پسران ۳ تا ۵ برابر بیشتر از دختران می باشد. این اختلال موجب بروز اختلال و آسیب در عملکردهایی نظیر موفقیت تحصیلی، رفتار در مدرسه و جامعه ، تعامل با والدین و خواهر و برادر و ارتباط با همسالان می شود. از آنجایی که کودکان بیشترین ساعات بیداری خود را به بازی وفعالیت می پردازند. انتخاب بازی و اسباب بازی برای آن ها بسیار مهم است. عواملی چون تفاوت های فردی، میزان سلامتی، سطح رشد جسمی و حرکتی، بهره هوشی، جنسیت، خلاقیت، فرهنگ خانواده و موقعیت جغرافیایی در انتخاب نوع بازی کودکان دخالت دارند. بر همین اساس بازی به انواع گوناگون تقسیم می شود که در بازی درمانی کاربرد بسزایی دارد: ۱- بـــازی های جسمــــی : از قدیمی ترین نوع بازی هاست، معمولا به ابزار مخصوص نیازمند است، هم به صورت انفرادی یا گروهی انجام می شود، برای مصرف انرژی اضافی بدن و نجات یافتن از خستگی و کسالت بسیار مفید است و رفتارهای ناآرام و پرخاشگری توأم با عصبانیت کودک را کاهش می دهد. ۲- بــــازی های تقلیــــــدی : کودک به تقلید نقش هایی می پردازد که آن ها را باور کرده است. معمولاً بهترین شخصیت ها برای شروع ایفای نقش ، والدین، برادران ، خواهران و دوستان هستند. کودک از ایفای نقش آنان لذت برده و تجربه کسب می کند. ۳- بـــازی های نمایشــــی : کودک در تقلید از بزرگترها از لباس و وسایل مخصوص آن ها نیز استفاده می کند. ۴- بــــازی هـــــای نمــــادی: زمانی که کودک دستیابی به ابزار و وسایل مورد نیاز خود را غیرممکن می بیند، نیازها و آرزوهای خود را با استفاده از وسایل نمادین و از طریق بازی بیان می کند. ۵- بــــازی های آمــوزشـــی : مهم ترین وسیله آموزش کودک ، استفاده از وسایل بازی مناسب است، بازی های آموزشی موجب تقویت حواس، افزایش توجه و تمرکز، رشد قوای ذهنی و اجتماعی کودک می شوند، به شرط آن که سعی کنیم کنترل اصلی بازی در اختیار کودک باشد و جهت و مسیر آن را او تعیین کند. ۶- بــــازی های خلاقانه : کودک از طریق به وجود آوردن چیزی، عقاید و احساساتش را اظهار می کند ، مانند نقاشی و کارهای هنری و یا استفاده از لغات که او را قادر می سازد تا در آینده داستان شعر و نمایشنامه بنویسد.کودکان باید به مجموعه ای از بازی های جسمی، اجتماعی، عاطفی و ذهنی بپردازند. هنگامی که فقط یکی از بازی ها را انجام می دهند(مثلاً بازی های رایانه ای) از رشد اجتماعی، جسمی و عاطفی محروم شده و احتمال بروز عصبانیت و پرخاشگری در آنها افزایش می یابد. درمان اختلال بیش فعالی و عدم تمرکز ADHD (برنامه عملی برای درمان) درمان اختلال بی... علیرضا تبریزی افزودن به علاقه‌مندی‌ها بسیاری از کارشناسان بر این باورند بهترین و مناسب ترین اسباب بازی برای کودکان به ویژه در سنین پیش دبستانی، اسباب بازی های آموزشی است چرا که این گروه از اسباب بازی ها موجب پرورش تفکر و تخیل، سرگرمی، لذت و مهم تر از همه یادگیری در کودک شده وی را با مفاهیم و دنیای پیرامون آشنا می کند. از طرفی ، اسباب بازی باید از ایمنی و کیفیت لازم برخوردار باشد. به اعتقاد انجمن جهانی تعلیم و تربیت دوران کودکی « اگر اسباب بازی های کودکان به دقت انتخاب شوند، موجب ارتقای کیفیت بازی و رشد کودک می شوند». روان پزشکان کودک معتقدند که اسباب بازی های آموزشی، نقش بسزایی در رشد کودکان پیش دبستانی ایفا می کند و موجب بالا رفتن هوش، مهارت های اجتماعی و رفتارهای احساسی-عاطفی کودکان می شود. به طور کلی اسباب بازی های آموزشی دو هدف عمده دارند: سرگرمی توسعه مهارتهای کودکان اولین هدف کاملا روشن است. کودکان دوست دارند بازی کنند. بنابراین تمام اسباب بازی ها به انضمام اسباب بازی های آموزشی، برای کودکان جنبه سرگرمی دارند مگر اینکه کودک، خود تمایلی به بازی کردن نداشته باشد. دومین هدف اسباب بازی های آموزشی یعنی توسعه مهارت های کودکان برای همگان کاملا واضح و روشن نیست. بطور مثال اینگونه اسباب بازی ها این شانس را به کودک می دهند که دنیای اطراف را کشف کرده و دامنه دانستنی های خود را افزایش دهند . خمیربازی از جمله اسباب بازی هایی است که کودک می تواند با آن خلاقیت ونوآوری خود را به نمایش بگذارد. کودک دوست دارد با خمیر وگل بازی کند و آن ها را به صورت های مختلف دربیاورد.

مرکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده درمانی

خمیـر بـازی چیـست ؟ خمیر بازی ماده ای نرم و شکل پذیر است که برای بازی بچه ها در خانه و مدرسه استفاده می شود. برای بسیاری از کودکان خمیر بازی یا بازی با گل رس اولین تجربه سه بعدی هنری می باشد در هنگام بازی با گل رس یا خمیر بازی انگشتان دست کودک تماس مستقیم با این مواد را دارد و هنگام بازی کودک علایق و رویاهای خود را بروز می دهد فوایـد خـمیر بـازی کـردن کـودک خمیر بازی … به افزایش حس عمقی و لامسه دست کمک میکند افزایش قدرت و بهبود حرکات ظریف دست به افزایش هماهنگی چشم و دست کمک میکند باعث افزایش توجه و تمرکز کودک میشود قوه ابتکار و خلاقیت کودک را پرورش میدهد قوه تخیل و تفکر کودک را پرورش میدهد اعتماد به نفس کودک را بالا میبرد کنترل استرس و ایجاد امنیت و ارامش از فواید بازی با خمیر است. خمیر بازی ابزاری است که همواره برای کودکان جذاب و سرگرم کننده بوده وهست. رنگ های گوناگون این اسباب بازی که می توان آن را به هر شکل دلخواه درآورد، خراب کرد، دوباره ساخت و ساعت ها با آن سرگرم شد از ویژگی های خمیر بازی است. خمیر بازی جدا از سرگرمی برای کودکان سود نیز دارد.به برخی دیگر از مزایای خمیربازی اشاره میکنیم ماهیچه های دست کودک هنگام بازی با خمیر ورزیده تر می شود و مداد دست گرفتن و نوشتن را برای او ساده تر می کند. خلاقیت کودکان مرز و محدوه ای نمی شناسد و خمیر بازی وسیله ای است که پا به پای تخیل کودک پیش می رود و آن را پرورش می دهد. با خمیر بازی تقریبا هر چیزی می توان ساخت با این خوبی که کودک می تواند بارها و بارها چیزی را بسازد، خراب کند و دوباره شکل تازه ای به آن بدهد خمیر بازی وسیله خوبی است برای کودک تا رنگ ها را بشناسد و با کنار هم قرار دادن آن ها ترکیب های تازه ای بوجود آورد.

چالش و مسابقه

مرکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده درمانی فصل نو برای اینکه کودکان عزیزمان در زمان قرنطینه خانگی دچار تضعیف روحیه نشوند ، در نظر گرفته است که کودکان شما را به چالش کشیده و با خمیری که خودشان درست کردند و آنها را شکل داده اند و برای ما عکس آنها را فرستاده و ما در نظر سنجی میگذاریم و در نهایت به بیشترین رای ، جایزه میدهیم! جایزه ی ما ، انجام تست گارنر کودک ویا تفسیر نقاشی به انخاب خود والدین برای کودک شما به طور رایگان می باشد! عکسهای کودک عزیزتان ر هم میتوانید در سایت و هم برای پیج اینستگرام @faslenoclinic ارسال بفرمایید.